Umělá inteligence
Projektový den pro základní školy
Projektový den s umělou inteligencí
Anotace
Projektový den „Umělá inteligence a bezpečnost na internetu” žákům interaktivně představí, jak umělá inteligence funguje – jak se učí, jak „přemýšlí” a odkud bere informace. Ukážeme si, kde se s ní setkáváme v každodenním životě, proč může „vymýšlet” nepravdivé odpovědi a jak rozpoznat její limity.
V části zaměřené na bezpečnost se podíváme na nejčastější nástrahy digitálního světa – od kybernetických podvodů (phishing, deep fake) až po rizika v počítačových a mobilních hrách. Žáci uvidí reálné deep faky, které kolovaly internetem, a naučí se, jak je rozpoznat a proč není vhodné vytvářet deep faky o sobě. Zaměříme se také na aktuální internetové podvody, sociální sítě, jejich návykovost, roli umělé inteligence v jejich fungování a množství informací, které o nás sbírají – a proč je důležité nad tím přemýšlet.
V praktické části si žáci vyzkouší práci s nástroji umělé inteligence, naučí se správně zadávat prompty, kriticky hodnotit výstupy a ověřovat fakta. Zjistí, kde může být AI užitečným pomocníkem při učení nebo tvorbě, a kde je naopak vhodné ji nepoužívat. Cílem projektového dne je rozvíjet kritické myšlení, zodpovědné používání technologií a dovednosti potřebné pro bezpečný a informovaný pohyb v digitálním světě.
Základní informace
(teorie + praxe)



Program
Teoretická část
1. Úvod do světa AI
2. Deep fake a bezpečnost
3. AI v reálném životě
Praktická část
1. Správné zadávání promptů
2. Kritické hodnocení obsahu
3. Praktické tipy pro využití AI
Jak hodnotí náš program žáci?
Kluci, kteří to přednášeli, byli moc fajn. Věděli, jak pracovat s dětmi. Nebylo to, že jen povídali, ale také nás zapojovali do programu. Za každou správnou odpověď nám dávali odměny. To nás motivovalo hlásit se.
Vše co říkali, dávalo smysl. Vše jsme pochopili a bavilo nás to. Mohli jsme si vyzkoušet AI a ověřili jsme si, že není dokonalá. Naučili nás, jak rozeznat deepfake od reality. Získali jsme mnoho užitečných informací. Seznámili nás s tím, kde všude můžeme AI najít. I když jsme na to měli jen dvě hodiny, stihli jsme toho opravdu hodně. Nemáme co namítnout, byla to zábava.
Bylo to super a také zábavné. Hodně jsem se toho naučila. Program bych hodnotila 10/10

- Akce se mi moc líbila, byla zábavná. Dozvěděl jsem se, co je to AI a kde se s ní můžu setkat. Bavilo mě, když jsme si mohli AI sami vyzkoušet. Bylo super vidět, co všechno umí – třeba vygenerovat fotky, vymýšlet příběhy nebo kreslit obrázky.
- Dozvěděli jsme se, že AI má mozek podobný tomu našemu. Také jsme se dozvěděli, že AI je tu s námi už 70. let min. století a že i za AI může sedět člověk, který musí vědět všechno, co tam píše. Dozvěděli jsme se, že AI je i v radarech nebo že i v nemocnicích jsou roboti.
- Naučil jsem se, jak AI přemýšlí a že se také plete. Říkali jsme si, kde se AI používá, mluvili jsme o deepfake a o tom, jak jej poznat. Pánové, kteří přednášeli, byli velice sympatičtí, akce se mi líbila.
- Kluci byli dobří, hodně se mi to líbilo. Oceňuji odměny i super aktivity.

